top of page

Veganisme biedt (geen) troost


Gastblog voor The Big V Store


Laatst keek ik de show ‘Numero Uno’ van Ronald Goedemondt. Toen hij begon over het plantaardige dieet rolde de tranen over mijn wangen. Wat een plantaardig dieet in ieder geval niet biedt, zei hij, is troost. Als je grote liefde het net heeft uitgemaakt ga je natuurlijk met een bak Ben en Jerry’s in bed liggen huilen. Je gaat niet je gedroogde linzen in de week zetten zodat je die over een uur of twaalf lekker jankend naar binnen kan schuiven. Mij kon je opvegen. Humor biedt altijd troost.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf al een tijdje happy vegan ben. Geen idee wat dat is trouwens, happy single maar dan anders? Enfin. Supermarkten, winkels en andere bedrijven maken het steeds makkelijker om plantaardig te eten. Niet alleen vleesvervangers, maar ook het echte troostvoer verschijnt steeds vaker in een plantaardig jasje. Ben en Jerry’s heeft bijvoorbeeld een heerlijke vegan variant uitgebracht. Als je liefdesverdriet hebt, kan je nu met een bak plantaardige ijs in bed gaan liggen janken. Het is een rib uit je lijf, maar je hart was toch al gebroken dus je bankrekening kan er dan ook wel aan. Veganistische hamburgers, kipstuckjes en plantaardige kaas kunnen er dan ook nog wel bij. Troostvoer te over.

Toch moet ik toegeven dat ik ook zonder die vervangers prima aan mijn (troost)voer kom. En dan heb ik het niet over kikkererwten of linzen. Dan heb ik het over de heerlijke chocolade van Lovechock die ik tegenkwam bij de Big V Store. Lovechock wordt met rauwe cacaobonen gemaakt die niet worden verhit waardoor de geluksstofjes intact blijven. Over troostvoer gesproken. Ik probeerde de smaak Mulberry Vanilla en de Extra Dark. Dat heb ik geweten. Puur, puurder, puurst. Bestemd voor de echte chocolaliefhebbers dus. Met een heerlijk kopje Hemp & Chai van Dutch Harvest erbij was ik helemaal gelukkig.

Sowieso was het een verademing om terecht te komen bij een webwinkel waarvan het doel is ‘s werelds eerste duurzame en volledig veganistische warenhuis te realiseren. Vooral het eten, drinken en de schoonheidsproducten zijn zeer goed te betalen voor een student als ik die met een krap budget toch graag verantwoorde keuzes maakt. De Big V Store helpt daar heel goed bij en zet zo transparant mogelijk op de website aan welke verantwoorde labels een product voldoet.

Call me crazy, maar niks biedt mij meer troost dan een stukje veganistische, eerlijk verhandelde, zonder plastic verpakte en ook nog eens lekkere chocolade met een kopje lokaal geproduceerde thee verpakt bij Wezo, een bedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een leuke baan biedt. Hele mond vol, dat wel. Nu jij weer, Ronald. 15-02-2021: gastblog voor the Big V Store (1)



2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page